söndag 5 juni 2011

Rabarbermarmelad

Det var länge sedan jag skrattade så länge och högt för mig själv. Jag skulle ut och plocka några rabarberstjälkar. Men de var stora, jättestora. Jag kände mig som teskedsgumman. Jag fick dra och dra, med hela kroppstyngden och plötsligt låg jag på rygg med fötterna i luften och rabarber i händerna! :-D

Rabarbermarleladen var jättelätt att göra när jag väl fått upp stjälkarna!

  1. Skala stjälkarna och hacka dem.
  2. Lägg dem in en kastrull och sätt på ganska hög värme, behövs inget vatten.
  3. När de börjar vätska sig, mosa dem med en potatisstöt.
  4. Ha i syltsocker och låt koka ett tag (tänk på at det stelnar mer när det svalnar).

2 kommentarer:

mikael sa...

Otroligt bra bilder!! Som jag säger med jämna mellanrum - de här skulle ha gjort vilken magasinsredaktör superglad.

Kram
Mikael

S. sa...

Tack! :-)
Hoppas jag någon gång kommer få möjlighet att jobba med foto...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...